تحقیق اسلام و حقوق بشر - ورد 29 ص

مطالب دیگر:
📗تحقیق با موضوع مهندسی کامپیوتر📗تحقیق با موضوع RAMS📗ترجمه مقاله ریسک سازمانی در سازمانهای حسابرسی بزرگ📗تحقیق با موضوع زبان مدل سازی یكنواخت UML📗تحقیق با موضوع زبانهای برنامه نویسی📗تحقیق با موضوع ساختمان داده📗تحقیق با موضوع سیستم انبارداری📗تحقیق درمورد موسیقی کلاسیک📗تحقیق با موضوع سیستم انبار داری شرکت صنایع مهتاب خراسان📗مقاله مکتب اکسپرسیونیسم یا گزاره گرائی در ادبیات نمایشی📗تحقیق با موضوع زمینه های ظهور هوش مصنوعی و سیستمهای خبره📗تحقیق با موضوع سیستم های هیبریدی📗تحقیق با موضوع سیستم های خبره📗تحقیق با موضوع سیستمهای عامل PDA📗دانلود تحقیق درباره گبه فارس📗پاورپوینت آشنایی با قوانین دیوان عدالت اداری در 42 اسلاید📗پاورپوینت تشكیلات و مقامات قضایی📗طرح آگهی لایه باز چهلم مادر جدید📗تحقیق در مورد سرقت📗پاورپوینت درباره سرقت (جرم شناسی سرقت)📗مقاله در مورد پارچه قلمکار📗تحقیق با موضوع Wi-Fi📗تحقیق قلمزنی شناسنامه ماندگار هنر ایرانی📗تحقیق با موضوع شبکه های عصبی کامپیوتر📗تحقیق با موضوع ASP.Net چیست؟
اسلام و حقوق بشر|مشخصات فایل:|swl
با ما همراه باشید با موضوع تحقیق اسلام و حقوق بشر - ورد 29 ص

اسلام و حقوق بشر

علاميه جهاني حقوق بشر كه در دهم دسامبر 1948م با چهل و هشت رأي موافق و هشت رأي ممتنع به تصويب رسيد (1) از همان ابتداي شكل‌گيريِ مقدمات آن، مناقشات مهمي را برانگيخت و تفاوت‌هاي بنيادي فراواني را در ارزش‌ها و فرهنگ‌هاي ملل آشكار ساخت. اين مناقشات و تفاوت‌ها، سرانجام در دو قلمروي «بين‌تمدني» و «درون¬تمدني»، و سه عرصة «فلسفي»، «تاريخي» و «عملي» آرايش يافت.

يكي از پايدارترين مسائل اين بود كه حقوق بشر را بايد بر چه مبنايي اعلام كرد. تاريخچه اعلاميه مشخص مي‌كند كه مسائل مورد بحث در آن دوران و ديدگاه‌هايي كه الهام‌بخش روايت نهايي «اعلامية حقوق بشر» بودند، در اساس، به يك منظومة فلسفي غربي مربوط مي‌شدند. سنّت‌هاي فلسفي و حقوقي غير ‌غربي ــ كه شايد مي‌توانستند خواسته‌هاي آرماني متفاوت يا تكميلي حقوق بشر را مطرح سازند ــ به ندرت در مذاكرات و مشورت‌ها مدنظر قرار گرفتند. حتي آن بخش از اعضاي كميسيون حقوق بشر كه نمايندگي كشورهاي غير غربي را بر عهده داشتند، در اغلب موارد، خود در غرب يا در مؤسساتي درس خوانده بودند كه نمايندگان قدرت‌ها و انديشه‌هاي غربي در كشورشان بودند. بنابراين اگرچه گهگاه به سنّت‌هاي غير غربي مانند آيين كنفسيوس يا اسلام ارجاعاتي مي‌شد، اما ارجاع به سنّت‌هاي غربي بر نظرخواهي‌هايي كه به تدوين نهايي «اعلاميه جهاني» انجاميدند، سخت مسلط بود. (2)

بدين ترتيب، نخستين و مهم‌ترين مناقشات درون‌تمدني در باب «اعلامية حقوق بشر» به حوزة فرهنگ‌هاي غربي مربوط مي‌شد؛ اما همين منازعات، به تدريج و با گسترش نشانه¬هاي فرهنگ و انديشه غربي، به درون ديگر نظام‌ها و سنّت‌هاي زيست اجتماعي تسرّي و تعميم يافت. درست به همين جهت است كه اكنون شاهد مناقشات مهم فلسفي، تاريخي و عملي «درون‌تمدني» در جوامع اسلامي، و در باب مواد مهم اعلامية حقوق بشر هستيم. در اين مقاله، پس از اشاره به منازعات درون‌تمدني غرب، به تحليل نشانه‌شناختي اين وضعيت در جوامع اسلامي مي‌پردازيم.

الف. مباني و مناقشات غربي

مناقشات درون‌تمدني غربي‌ها دربارة مباني و مواد اعلاميه حقوق بشر را مي‌توان در چهار مقولة اساسي دسته‌بندي كرد: مبناي الهي حقوق بشر؛ حقوق طبيعي؛ حقوق وضعي؛ و انديشه‌هاي ماركسيستي. هر كدام از اين ديدگاه‌ها، تصوير و توصيه‌هاي خاصي درباره مواد اعلاميه داشتند.

  • حقوق الهي: در جريان نظرخواهي‌هاي كميسيون حقوق بشر، هنگامي تفاوت‌هاي فلسفي آشكار شد كه مسئلة گنجاندن يا نگنجاندن استناد به خداوند يا طبيعت، به مثابه منشأ حقوق بيان‌شده در «اعلاميه حقوق بشر»، مطرح گشت. هلندي‌ها به همراه چند كشور اروپايي و غير اروپايي، در جريان سومين كميتة «كميسيون»، سعي كردند پيش‌نويس اعلاميه را به سمت استناد به خداوند بكشانند. نمايندة هلند در سخنراني مجمع عمومي گفت:
  • در اعلاميه به منشأ الهي انسان و جاودانگي روح او اشاره نشده است. در واقع، سرچشمة تمامي اين حقوق، خود خداي متعال است كه مسئوليت بزرگي بر دوش كساني گذاشته كه اين حقوق را مطالبه كرده‌اند. ناديده‌گرفتن اين پيوند، در حكم جداكردن گياه از ريشه‌هاي آن، يا ساختن خانه‌اي بدون پي است. (3)